• Nelysian

16 vinkkiä parempaan uneen

Päivitetty: tammi 19

Unen vaikutusta on tutkittu paljon ja tiedetään, että uni on tärkeimpiä asioita meidän hyvinvoinnin kannalta. Elimistö rakentaa energiavarastojaan ja korjaa kudoksia juurikin yöunien aikana.


Tiedetäänhän, että ihokin uusiutuu yöaikaan parhaiten, jonka vuoksi olen kertonut aiemmin, että on hyvä käyttää yöaikaan ¨tuhdimpia¨hoitavia tuotteita iholla.


Voisi sanoa, että uni on terveysmittari.


Moni asia voi häiritä uniamme, kuten liiallinen stressi, alkoholi, raskas liikunnan harrastaminen juuri ennen nukkumaan menoa ym.


Unen puute aiheuttaa monia erilaisia oireita kehossamme. Ilman riittävää unta kehomme ei pysty toimimaan normaalisti. Aivot eivät saa riittävästi lepoa toimiakseen normaalisti.




On todettu muun muassa, että verenpaine saattaa nousta liian vähäisen unen vuoksi.

Muita oireita voi olla ettei keho palaudu, vastustuskyky heikentyy, ajatus ei kulje, mieliala ei ole hyvä, havaintokyky voi olla heikentynyt, mieliteot ovat vahvemmin mielessä ja saatat valita terveellisemmän ruoan sijasta helpommin suklaata, hampurilaisia ym.



Ylläolevien oireiden lisäksi on paljon muita oireita mitkä saattavat johtua liian vähäisen unen saannista.


16 vinkkiä parempaan uneen


1.Meditointi ja rauhoittuminen on yksi keino, jolla pystyt syventämään untasi.

2. Tietokoneen näytöt ym. pois tuntia ennen.

3. Vältä kofeiinia, alkoholia, tupakkaa, sokeria illalla.

4. Syö riittävän ajoissa tuhdimpi ruoka, illalla tulisi syödä kevyemmin ennen nukkumaanmenoa

5.Vältä pitkiä päiväunia. Jos tarvitset päiväunia nuku vain 20 minuuttia.

6. Harrasta raskasta liikuntaa riittävän ajoissa, jotta se ei haittaa yöuniasi.

7. Huolehdi säännöllisistä nukkumaanmeno ajoista.

8. Lue helppolukuista kirjaa. Jätä kuitenkin jännitysromaanit vaikka päiväluettavaksi.

9. Kokeile lämmintä suihkua muutamalla tipalla laventelia.

10. Tuuleta huone ennen nukkumaan menoa.

11. Kirjoita ylös tärkeät asiat mitä pitää tehdä seuraavana päivänä, jotta et mieti niitä sängyssä.

12. Hanki painopeitto rauhoittumiseen ja syvempään uneen.

13. Kuuntele rauhoittavaa musiikkia ennen nukkumista.

14. Venyttele.

15. Juo kamomilla teetä. Kuitenkin riittävän ajoissa ettei wc hätä herätä sinua yöllä.

16. Magnesiumin käyttö iltaisin.



Yllä on keinoja joista voit valita itsellesi sopivimmat tavat.


Itse suosittelen säännöllistä meditointia, helpolukuista kirjaa, magnesiumia ja eteerisen laventeliöljyn käyttämistä.


Kerro myös omat vinkkisi jos olet kokenut jonkun asian helpottavan unen saantia.



Sinua saattaa kiinnostaa myös kirjoitus aivojen ylikuormittamisesta. Voit lukea kirjoituksen tästä.


Verkkokauppaan tästä.


Tule mukaan postituslistallemme tästä. Saat vinkkejä ja etuja kuukausittain, sekä 15% alennuksen verkkokauppaamme.


Energiaa päivääsi toivottaa: Nina


#vinkit #uni

124 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.