• Nelysian

Aivojen ylikuormitus oireet ja keinot helpottaa oireita

Päivitetty: tammi 19

Kuormitatko aivojasi liikaa?

Nykyaikana kuluttava elämäntyyli veroittaa myös aivojamme paljon.

Jos meillä on kerran vuodessa kuukauden loma, on aivoillamme vain kahden viikon palauttava aika.

Tiesitkö tätä?

Itse en ole ajatellut asiaa tarkemmin, kunnes Paula Heinosen verkkovalmennuksessa kävimme asiaa läpi.



Onhan se, niin että menee hetki ennen kun pääsee siihen lomamoodiin ja pian huomaakin, että loma on jo ohi.

Joten vaikka neljän viikon loma tuntuisi näin ajateltuna paljolta on se todella vähän.

Työstressi/stressi ylipäätänsä tulisi nollata useammin mieluiten kerran päivässä.




Tiedän, että saatat ajatella nyt ettei ole aikaa joka päivä, mutta mitä jos vaan ottaisit itsellesi sen ajan?


Jos olet kiireinen ja sinulla on vaikkapa lapsia voi olla haasteellista sovittaa oma aika rutiineihin, mutta kokeile aloittaa vaikka kahden minuutin omalla ajalla. Se ei ole paljoa.


Aivojen ylikuormitus oireet ja keinot helpottaa oireita.

Oma aika ja mieluinen tekeminen voi olla siivoamista, kirjan lukemista, hetken meditointia, lyhyt kävelylenkki, rentoumista, saunomista, opiskelua, ruoan tekoa, suihkuhetki tai mitä tahansa missä saat ajatukset muualle!



Tärkeintä tässä on tietoinen läsnäolo. Voit käydä suihkussa vain, koska pitää käydä suihkussa, mutta mitäpä jos kävisit suihkussa ja keskittyisit veden ääniin ja siihen miten peset hiukset tai vaikkapa tiskejä pestessä keskityt täysin siihen mitä teet.




Tiedän kuulostaa hassulta, mutta sinä päivänä, kun itse ymmärsin enemmän tietoisesta läsnäolosta on se helpottanut arkisin rentoutumistani ja stressin lievittämistä.


Joten suosittelen harjoittelemaan tätä ja ottamaan sen pienen hetken itselle. Laita vaikka puhelin muistuttamaan sinua tästä.


Miksi on tärkeä löytää omat keinot

rauhoittumaan joka päivä?


Siksi, että aivomme tottuvat ylikierroksilla olemiseen ja kaipaavat koko ajan lisää vauhtia.

Riittävän kauan, kun menet vain eteenpäin, niin hermojärjestelmät saattavat pettää ja seuraa uupuminen.


Sinulle saattaa tulla oireita, kuten ahdistusta ja paniikkioireita.

Oletko huomannut esimerkiksi ison projektin jälkeen olosi tuntuvan tyhjältä?

Aivosi käyvät ylikierroksilla tällöin. Normaalistihan ison projektin jälkeen pitäisi tuntua hyvältä ja olo onnistuneelta.


Niin kuin Paula Heinonenkin toteaa käydyssä kurssissani seuraavaa ei tietenkään aivot tykkää täysin laiskottelustakaan, joten kultainen keskitie olisi aika hyvä juttu tässäkin.



Mitä muuta käy jos aivosi käyvät ylikierroksilla?

Väsyneillä aivoilla on monet asiat vaikeampi toteuttaa. Yksinkertaiset asiatkin tuntuvat hankalilta kuten esimerkiksi helppojen laskujen päässä laskeminen tai kirjoittaminen. Et edes huomaa kirjoitusvirheitä, koska aivosi ovat liian väsyneet.



Ajatus pätkii ja lauseiden muodostaminen voi olla haasteellista.

Tämän takia on todella tärkeää pitää huolta riittävästi levosta ja rentoutumisesta, josta jo kerroin ylempänäkin.


Sen lisäksi voit tukea aivojen toimintaa riittävän hyvällä ravinnolla. Ravinto, rasvat ja se , että nämä ravintoaineet imeytyvät suolistossamme on todella tärkeää.


Syö paljon vihanneksia, marjoja, hedelmiä. Värikästä ruokaa. Siemeniä ja pähkinöitä.

Näistä saat muun muassa vitamiineja, mineraaleja, flavonoideja, kuituja ja hyviä rasvahappoja.


Rasva on todella tärkeä osa aivojemme toimintaa ja esimerkiksi avokadoöljy tai oliiviöljy on hyvä aivojemme hoitaja.




Herättääkö tämä ajatuksia?

Koetko ettei sinulla ole mahdollisuutta ottaa hetkeäkään omaa aikaa?



Itselle tämä oli ennen todella vaikeaa hektisen arjen kanssa, mutta harjoiteltuani rentoutumista ja tietoista läsnäoloa on se automaattisesti rutiineissani.


Välillä se oma hetki on autossa, välillä suihkussa. Milloin missäkin, mutta sitä omaa palauttavaa aikaa on arjessani joka ikinen päivä ja näin jaksan kaiken kiireen keskellä ilman uupumista.


Älä epäröi ottaa minuun yhteyttä jos sinulla on kysyttävää. Olen täällä sinua varten!


Tästä voit lukea postauksen raudanpuutteesta.


Seuraavassa postauksessa kerron lisää suoliston hyvinvoinnista. Suolistolla on todella iso rooli hyvinvoinnissamme. Suoliston huonokuntoisuus vaikuttaa niin moneen asiaan, kuten ihon hyvinvointiin.


Lepoa sunnuntaihisi, huolehdi itsestäsi. Kukaan muu ei tee sitä puolestasi!

Terveisin: Nina


#ylikuormitus #aivot



99 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.