• Nelysian

Ferritiini, raudanpuute

Päivitetty: helmi 27

Mitä ferritiini on?

Ferritiini on elimistön raudan varastoija. Sen pitoisuus vaikuttaa suoraan elimistön rautapitoisuuteen. Se vaikuttaa myös tätä kautta meidän vireyteen ja kaikkeen jaksamiseen. Ferritiinin alhainen pitoisuus on merkki raudanpuutoksesta vaikka hemoglobiini olisikin viitealueella. Alhainen ferritiinipitoisuus on hemoglobiinia varhaisempi merkki elimistön raudanpuutetilasta.

Ferritiinin mittaus ei kuulu ainakaan vielä perusverenkuvaan ja moni henkilö on kertonut, että sen mittausta on hieman vaikea saada terveysasemalta. Olen myös kuullut, että on puhuttu muoti ilmiöstä tämän ferritiini asian kanssa, mutta mielestäni tämä pitäisi olla hyvinkin vakavasti otettava asia. Sillä jos tämä arvo on alhainen voi se vaikuttaa hyvinkin suuresti hyvinvointiin!

Olisiko sitten tämä muoti ilmiö sanonta siitä, että koko ajan enemmän aletaan tietämään tästä ja vaatimaan testejä ja näin ollen tästä asiasta puhuminen on lisääntynyt ja monet etsivät syitä esimerkiksi väsymykseen?

Mielestäni on hyvä tehdä tämä verikoe ja näin sulkea tämän raudan alhaisuuden mahdollisuus.

Alhainen ferritiini. Missä ferritiiniä voi mitata?

Itse olen käynyt mittauttamassa arvoni yksityisellä puolella. Pelkän ferritiinin saa mitattua alle 30 eurolla. Edit! Suosittelen kuitenkin laajempia testejä, kun pelkkää ferritiini arvon mittausta. Oikeiden kokeiden valintaan saa varmasti apua näitä palveluita tarjoavilta.

On hyvä huomioida myös verikokeeseen mentäessä se, että tulehdustiloissa ferritiinin pitoisuus voi nousta tai laskea, joten jos olet esimerkiksi flunssainen arvot voi heittää.

Ferritiini raudanpuute oireet

Oireita on monia, mutta tässä omia ja kuulemiani oireita. Omista oireistani suurin osa on onneksi alkanut helpottamaan nyt, kun raudan syöntiä on takana jo neljä kuukautta.

- Uupumus

- Selittämätön väsymys

- Heikotus

- Levottomat/särkevät jalat

- Hidas palautuminen pienestäkin treenistä

- Hermostuneisuus

- Ahdistus

- Hengenahdistus

- Hiustenlähtö

- Iho-ongelmat

- Muistiongelmat

Jos sinulla on selittämättömiä yllä olevia oireita tai jotain muita oireita olisi hyvä pois sulkea raudan puutos ja juurikin tuolla ferritiiniarvon mittauksella. Hemoglobiini arvosi voi olla tästä huolimatta normaalien arvojen sisällä.

HUOMIOITHAN kuitenkin , että rautavalmisteita ei tulisi syödä jos et tiedä onko sinulla tarve niihin!

Alhainen ferritiini. Viiterajat.

Olen törmännyt eri viiterajoihin, kun olen googletellut mikä olisi hyvä arvo.

Useimmissa teksteissä ja suosituksissa on lukenut, että naisilla se tulisi olla yli 30 ja jossain on lukenut, että yli 40. Jossain viitearvossa alaraja oli 10, joka on mielestäni todella alhainen arvo. Moni on kertonut, että vielä arvon ollessa 40 on kokenut raudanpuutteen oireita...

Synlabin sivulla on kirjoitettu näin: Ferritiinitulosten tulkinnassa on hyödyllistä huomioida seuraavat näkökohdat. Ferritiinin perinteinen kynnysarvo (10-12 µg/l) ei ole raudanpuutteen selvittämiseen kaikissa tapauksissa optimaalinen. Tulehduksellisilla anemiapotilailla tulee ottaa huomioon ferritiinin korkeampi raja-arvo, jopa 70 µg/l. Lisäksi on suositeltavaa arvioida myös seerumin transferriinin rautakyllästeisyyttä. Ferritiiniarvot >100 µg/l sulkevat yleensä pois raudanpuuteanemian mahdollisuuden

Itsellä alkoi oireet aika nopeasti helpottaa, mutta vielä on väsymys oireita kyllä jäljellä.

Nyt mennään arvossa 21. Olen syönyt rautaa kapseleina neljä kuukautta ja tukenut tätä rautapitoisella ravinnolla. Itse aion syödä rautaa vielä toukokuuhun saakka, jonka jälkeen käyn tarkistuttamassa arvot ja arvon saatuani mietin onko tarve vielä jatkaa kuuria.

Edit. Nyt 27.2.2020 syön edelleen rautaa. Välissä ollut taukoa, mutta oireita tullut takaisin. Syksyllä arvot olivat edelleen matalat (26).

Mitä tehdä jos ferritiini arvo matala?

Jos ferritiini arvo on matala tulisi rautavarastot täyttää. Tässä vaiheessa parhaiten saat nostettua arvoja hyvin imeytyvällä rautavalmisteella.

Huomioithan, että C-vitamiini edistää raudan imeytymistä, kun taas sitten maitotuotteet ja kofeiini vähentävät imeytymisen määrää.

Vältä kaksi tuntia ennen ja jälkeen imeytymistä häirisevien tuotteiden nauttimista.

Suosittelen myös syömään rautapitoista ravintoa.

Alla muutamia tuotteita, josta saat rautaa:

  • Valkoiset Pavut

  • Kurpitsansiemen

  • Linssit

  • Pinaatti

  • Merilevä, kuivattu

  • Maksamakkara

  • Vehnälese

Halusin kirjoittaa omakohtaisia kokemuksia aiheesta, koska vasta tänä talvena ymmärsin itse, että pelkkä hemoglobiinin viitearvojen seuraaminen ei kerro siitä onko raudanpuutetta kehossa.

Kärsin monista oireista todella pitkään, kunnes jotkut oireet kävivät sietämättömiksi.

Onneksi vastaani tuli ferritiini keskustelu, josta lähti oma tutkimusmatka asiasta.

Olen etsinyt tietoa aiheesta paljon ja opiskellut lisää asiaa Paula Heinosen verkkovalmennuksessa, jossa kerrottiin muun muassa siitä kuinka meidän aivot tarvitsevat rautaa toimiakseen ja halusin jakaa oppimani teille.

Herättääkö teksti ajatuksia?

Olisiko sinulla kysymyksiä tai kokemuksia ferritiinistä?

Kommentoi alle tai laita minulle sähköpostitse viestiä

nina@nelysian.fi Olisi kiva vaihtaa ajatuksia aiheesta:)

-Nina-

#raudanpuute #ferritiini

158 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.