• Nelysian

Keinoja rauhoittaa mieli hengityksen avulla

Päivitetty: tammi 19

Koetko, että sinun on hankala keskittyä juuri nyt tapahtuvin asioihin?


Jätätkö huomioimatta mitä ympärilläsi tapahtuu ja menet vain nopeasti kohti päämäärääsi?


Huomioitko koskaan hengitystäsi? Pitäisikö, koska sehän on periaatteessa itsestäänselvyys?



Helposti vaikeuksien syntyessä lopetamme riittävän hyvän hengittämisen.


Silloin, kun yritämme saada esimerkiksi jonkinlaista tilannetta hallintaan.



Tällöin tietoinen hengittäminen auttaa rauhoittamaan sinun kehoasi ja mieltä.



Kun tiedostat hengittämisen olet tietoisempi tietoisuudestasi(self-awarness)

Näin ollen pystyt olemaan läsnä enemmän kaikissa asioissa mitä teet päivittäin.



Miten pystyn harjoittelemaan oikein hengittämistä?


Esimerkiksi mindfullness on rauhallista hengitystä jolloin annat hengityksen tapahtua rentoutuen. Tämän harjoitteleminen voi kestää pitkään, mutta ilman harjoittelua et harjaannu tässä.



Miksi oikeanlaista hengitystä tulisi harjoitella?

Joskus elämäntilanteet ovat vaikeita ja tunteet todella voimakkaita. Näinä hetkinä et huomaakkaan, kun pidätät hengitystä ja samalla yrität saada sietämättömiä tunteita pysymään poissa.


Samoin kiireessä ja stressitilanteissa pidätämme huomaamattamme hengitystä usein.

Kun hengität rauhassa annat itsellesi tilaa huomata erilaiset tilanteet, sekä pystyt rauhoittamaan mieltäsi.


Tasapainoinen hengitys ja hengityksen tietoinen säätely ovat positiivisessa mielessä tärkeitä asiota ihmisen fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille.


Hengityksen pidättäminen stressitilanteissa pahentaa tunnetiloja.


Pallean ollessa jännittynyt tapahtuu hengitys vain keuhkojen yläosalla. Seurauksena syntyy väsymystä (Lähde:Mindful Pause)



Monesti elämme myös irrallaan kehostamme ainoastaan pään sisällä. Emme pidä huolta kehostamme tai kuuntele sen viestejä.


Kuuntelemalla kehoasi pystyt huomaamaan erilaisia huomioita mitä kehosi sinulle lähettää.



Hengitykseen liittyen voit harjoitella kuuntelemaan itseäsi läsnäololla.


Kysy itseltäsi millaisissa tilanteissa minun on hyvä olla.

Huomioi epämieluisat tunteet myös.



Alla muutama vinkki miten pysty harjoitelemaan hengitystäsi.


Harjoitus

1. Istu tai makaa mukavassa asennossa. Laita silmät kiinni. Jos sinusta tuntuu, että nukahdat helposti, niin voit pitää silmät auki ja katsoa yhteen kohtaan huoneesta.


2. Hengitä nenän kautta syvään sisään ja ulos suun kautta rauhallisesti.


3. Vatsa laajenee samalla hengittäessä ja rinta kohoaa mahdollisimman vähän. Voit pitää toista kättä vatsallasi ja toista rinnan päällä, jolloin tunnet hengityksen helpommin.


4. Toista harjoitusta, niin kauan että tunnet rauhoittuvasi.


Harjoitus

Pidätä hengitystä yhtä kauan, kun hengität sisään. Esimerkiksi hengitä sisään kuusi sekuntia, pidätä hengitystä kuusi sekuntia ja hengitä ulos 12 sekuntia.


Voit pidentää aikaa pikkuhiljaa. Tarkoituksena siis hengittää 1:1:2 suhteessa ja myöhemmin 1:4:2 suhteessa esimerkiksi niin, että sisäänhengitys viisi sekuntia, hengityksen pidättäminen 20 sekuntia ja uloshengittäminen 10 sekuntia.



Löydät myös erilaisia harjoituksia googlettamalla hengitysharjoitus.



Oikein hengittäminen on siis hyvinkin tärkeää kehollemme, joten pysähdy ja hengitä<3


Kaunista viikonloppua sinulle toivoo: Nina


Sinua saattaa kiinnostaa myös aivojen hyvinvointi ja keinot helpottaa ylikuormituksen oireita.


Verkkokauppaan tästä.


#mieli #hyvinvointi



91 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.