• Nelysian

Miksi dieetit ei toimi ja mikä sitten toimii?

Päivitetty: tammi 19

On tullut herkuteltua. Painoa kerääntynyt. Ahdistaa, puristaa ja on huono olo.

Päätät, että heti maanantaina aloitat laihdutuskuurin. Tiukan sellaisen, jotta saat tukalan olon nopeasti pois.


Suunnittelet tiukkakalorisen ruokavalion ja aiot liikkua joka päivä! Mitä rankempi treeni sen parempi.

Onkohan kuitenkaan näin?


Olet ehkä aloittanut samanlaisella tyylillä aikaisemminkin. Toimiko se? Saitko siitä pysyviä tuloksia?

Olitko dieetin aikana tyytyväinen vai tuntuiko se raskaalta?


Luulen, että dieetti ei toiminut tai tuonut pysyviä tuloksia. Toki tietynlaiset dieetit saattavat olla hyvänä boosterina, mutta harvoin niukkaenergiset ja runsaasti liikuntaa sisältävät dieetit toimii pitkällä tähtäimellä.


Olen innoissani siitä, että intuitiivinen ja salliva syöminen nostaa päätään. Ymmärrämme ettei tiukat dieetit ole ratkaisu kaikkeen. Jos etsimme pitkän aikavälin muutoksia ja pysyviä sellaisia tulee meidän olla lempeitä itsellemme.


Kehomme ei ole tarkoitettu suuren painon pudottamiseen nopeasti. Toki se on mahdollista, mutta onko se hyväksi sinulle ja saatko siitä pysyviä tuloksia?


Miksi dieetit ei toimi ja mikä sitten toimii?


Miksi dieetit ei toimi?

1. Ruokavaliolla laihdutus on usein väliaikaista.

Useimmiten tiukat dieetit laihduttamis mielessä loppuvat jossain vaiheessa.

Kun palaat entiseen ruokavalioosi paino myös palaa usein ennalleen.

Tätä tapahtuu toistuvasti. Ollaan oravanpyörässä.



2. Dieetti saattaa sekoittaa myös hormonit.

Laihduttamisen seurauksena hormonit, jotka ovat vastuussa siitä, että tunnet olosi täydeksi syötyäsi saattavat häiriintyä. Hormonit, jotka säätelevät nälkää saattavat lisääntyä, jolloin nälkä kurnii koko ajan. Tämä on kehon tapa yrittää selviytyä, koska se ei tiedä, että rajoitat ruoan saantia tarkoituksella.


3.Laihduttaminen/erilaiset ruoka-aineiden kieltolistat lähettävät signaaleja aivoillesi ja sinun tekee mieli

yhä enemmän herkkuja ym.

Tämä on jonkinlainen selviytymismekanismi. Kun ruokaa on vähän alkavat aivosi lähettää tämänlaisia signaaleja.


4. Laihduttaminen vahingoittaa suhdettasi ruokaan.

Dieetin aikana on erittäin vaikea kohdata ruoka normaalilla tavalla. Et välttämättä opi ravitsemaan itseäsi sillä mietit kiloja joita haluat tiputtaa.




5. Laihduttaminen saattaa aiheuttaa ylensyöntiä.

Saatat repsahtaa, jolloin ahmit ruokaa älyttömiä määriä. Myös matalakalorisen ruokavalion syöminen voi lisätä kehomme kortisoltasoa, joka on sterssiin liittyvä hormoni.

Tämä voi aiuheuttaa monenlaisia ongelmia.




6. Dieetin aikana ruokavalioista saattaa puuttua usein terveydelle välttämättömiä tärkeitä ravintoaineita.

Liian kauan niukkaenergistä dieettiä sattaa aiheuttaa sen, että saat liian vähän tärkeitä ravintoaineita kehoosi. (Ravinnon sisältämät elimistölle tarpeelliset orgaaniset ja epäorgaaniset yhdisteet. Ravintoaineita ovat hiilihydraatit, rasvat, valkuaisaineet, kivennäisaineet, vitamiinit ja vesi)


7. Laihduttaminen hidastaa aineenvaihduntaa.

Näin saattaa käydä, kun syöt liian vähän. Niin sanotusti syömäsi kalorit käytetään vartalossasi tehokkaammin. Paino saattaa tippua, mutta painon takaisin saaminen saattaa olla myös helpompaa. Yleensä paino tulee myös tiukan dieetin jälkeen takaisin kehoosi rasvana.


8. Laihduttaminen on muodikasta.

Ikävä kyllä monet seuraavat uusia ihanteita ja testaavat erilaisia dieettejä

Sijoitat pahimmassa tapauksessa rahaa ja terveytesi dieetteille. Epävarmuus ja halu saada nopeita tuloksia ajaa sinut tähän. Huomaat kuitenkin pahimmassa tapauksessa menettäneesi rahaa ja terveytesi.



Paras tapa on pitää itsestään huoli perusterveellisellä luonnollisella keinolla omaa kehoaan kuunnellen.

Luo itsesi kanssa miellyttävä suhde ja rakasta itseäsi.


Pakonomainen liikunta ja laihduttaminen luo vain vääristynyttä kehokuvaa. Tästä pääseminen vaatii työtä, mutta huomaat kuinka vapauttavaa se on, kun koko ajan ei tarvitse miettiä laihduttamista siksi, että näyttäisimme mahdollisimman hyviltä.


Miksi dieetit ei toimi ja mikä sitten toimii?


Mikä sitten toimii?

1. Kaikki muutokset lähtevät sisältäsi. Sisäisen motivaation avulla pystyt ohjaamaan päätöksiäsi.

Kun olet yhteydessä siihen mitä todella tarvitset ja haluat, voit tehdä valintoja mitkä tuntuvat hyvältä nyt ja myöhemmin.



2. Hyväksy itsesi sellaisena, kun olet.

Tiedän, että tämä on helpommin sanottu, kun tehty, mutta ensimmäinen askel itsemme huolehtimisessa on hyväksyvä suhtautuminen itseensä.

Aivan sama minkä kokoinen olet, mutta opettele tykkäämään itsestäsi.

Itsekritiikin ja häpeän kautta tuleva muutos ei ole pysyvä. Itsensä hyväksyminen oikeasti motivoi jokaista meistä kohtelemaan omaa kehoaan kunnioittavasti ja rakastavasti.


3. Lopeta ainainen laihduttaminen

Oikeasti. Mieti mitä sinun tulee tehdä, jotta voit tuntea olosi hyväksi. Olkoon se sitten pitkä kävelylenkki, hyvät yöunet tai ajatus siitä, että ravitseva ruoka tekee hyvää sinulle. Mieti ne asiat mitä sinun kehosi tarvitsee, jotta se voi hyvin. Mahdollisesti se voi olla jonkinlainen lempeä painonpudotus, mutta mieti mikä tukee tätä painonpudotusta ja millä saat kestäviä tuloksia


4. Unohda kaloreiden laskeminen.

Keskity mielummin tuoteiden ravintosisältöön. On eri asia syödä karkkipussi, kun esimerkiksi taateleita.

Jos jatkuvasti kiinnität huomioita siihen paljonko missäkin on kaloreita, rasvoja hiilihydraatteja ym. ei suhtautuminen ruokaan tule koskaan olemaan normaali. Tämä ajattelutapa tulee rajoittamaan suhdettasi terveelliseen perusruokavalioon.

Saatat myös huomata, että kun et tee pääsi sisällä kieltolistoja sinun ei tee mielikään niin paljoa herkkuja.


5. Muuta tapaa ajatella liikuntaa.

Monet liikkuvat siksi, että paino pysyy helpommin kurissa. Käydään salilla, jotta lihakset näkyvät. Usein ajatellaan myös, että pitää liikkua. Ajatteleppa hetki miksi haluat oikeasti liikkua?

Ehkä siksi koska sinulle tulee hyvä olo siitä tai saat paremmin nukuttua?

Kun mietit hyviä positiivisia asioita liikunnasta ja siitä kuinka se tekee sinulle hyvää unohdat stressin siitä että pitäisi liikkua.



Unohda kaloreiden kulutus liikunnan avulla. Ajattele, että se on yksi tapa nauttia kehosta ja omannäköisestä elämästä.


6. Suosittelen harjoittelemaan tietoisuutta

Nykypäivänä elämme kiireisessä, stressaavassa maailmassa. Kiire ja stressi voi hämärtää sinun tarkkaavaisuutta tehdä asiat oman etusi parhaaksi. Tietoisuusharjoitus ei tarkoita ainoastaan joogaa tai meditointia. Voit harjoitella olemaan läsnä hetkessä muilla tavoin. Esimerkiksi käyt lenkillä ja kiinnität huomioita juuri siihen hetkeen tai kuuntelet musiikkia ja keskityt vain musiikkiin.

On hyvä myös muistaa, että läsnäolon harjoitukset vaativat aikaa ja harjoittelua.


7. Nauti elämästäsi

Onnellisuus johtaa tapaan jolloin sinä teet valintoja itsesi vuoksi. Se tukee sinun fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Älä odota laihtumista, älä odota sitä, kun voitat lottovoiton vaan ala nyt nauttimaan elämästäsi!



Herättikö teksti ajatuksia? Voitko samaistua joistain tekstin osista. Toivon tekstin herättävän ajatuksia siitä, kuinka hyväkyä itsensä ilman tiukkoja laihdutuskuureja ja vaatimuksia treenata, jotta näyttää hyvältä.


Ajatellaan mielummin niin, että syön ravinteikkaita ruoka-aineita koska ne tekevät minulle hyvää ja liikun koska se tekee mielelleni ja hyvinvoinnilleni hyvää.


Näiden ajatusten kanssa toivotan sinulle rentouttavaa torstai iltaa.


<3:Nina, Nelysian


Pääset tästä postaukseen https://www.nelysian.fi/post/keinoja-rauhoittaa-mieli-hengityksen-avulla

Seuraa meitä instagramissa tästä.


#dieetti #hyvinvointivalmentaja


105 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.