• Nelysian

Nukutko ja palaudutko riittävästi?

Päivitetty: tammi 19

Kun haluamme muutoksia esimerkiksi kroppaamme lähdemme keskittymään siihen, että liikumme riittävästi ja syömme terveellisesti. Harvoin lähdetään tekemään ensiksi muutoksia unen parantamiseen

ja kehon palautumiseen.


Tosiasia on se, että vartalo tarvitsee riittävästi lepoa ja palauttavaa unta, jotta se voi kehittyä.


Riittävän palauttavan unen ansiosta jaksat myös paremmin arjessa, sekä esimerkiksi liikkuessa.

Jaksat myös tehdä parempia valintoja ja tämä on iso apu jos mietit vaikkapa painonpudotusta.


Riittävä palauttava uni on yksi perustarpeistamme samalla tavalla, kun ravinnon saanti ja liikkuminen.

Tarvitsemme palauttavaa unta ihan jo aivojemme toimintaa varten, kuten oppimiseen ja muistamiseen.


Nukutko ja palaudutko riittävästi?


Nyt saatat miettiä, että minä ainakin nukun riittävästi. Valitettavasti unen määrä ei kuitenkaan kerro aina koko totuutta. Voit nukkua yhdeksän tuntia, mutta et välttämättä ole palautunut sen aikana. Saatat herätä väsyneenä eikä energia riitä koko päiväksi vaan sinua haukotuttaa ja saatat tarvita päiväunet.



Uneen vaikuttavia seikkoja on esimerkiksi liiallinen stressi ja liian raskas liikuntasuoritus lähellä uniaikaa.


Tahdosta riippumattomaan autonomiseen hermostoon emme pysty vaikuttamaan tietoisesti. Autonominen hermosto (parasympaattinen) on se jonka tulisi rauhoittua yön aikana.



Mitä autonomisen hermoston olisi hyvä tehdä yön aikana?

Autonomisen hermoston olisi hyvä painaa jarrua yön aikana (parasympaattinen hermosto) jos hermosto kuitenkin jatkaa menoa (sympaattinen hermosto) se ei palaudu optimaalisesti.


Näin voi käydä joskus, mutta jos tilanne jatkuu pidempään kannattaa alkaa miettimään syitä mistä oireet voivat johtua.


Miten tehdä ennen nukkumaan menoa?

On hyvä rauhoittua ajoissa ennen nukkumaan menoa. Rankkoja treenejä kannattaa välttää lähellä nukkumaan menoaikaa.

Kirjoita ylös asiat mitkä mietityttävät mieltä, niin ne eivät pyöri yön aikana mielessäsi.

Jos olet kovin stressaantunut voit kokeilla auttaisiko säännöllinen hengitysharjoitus tai meditointi sinua.


Huomioithan kuitenkin että tämä vaatii säännöllisyyttä ja positiivisia tuloksia voit huomata pikkuhiljaa.

Et välttämättä ensimmäisen yön jälkeen. Lue lisää vinkkejä parempaan uneen tästä.


Hyvän ravinnon,riittävän uni liikunnan ja stressin vähentämisen lisäksi palauttava uni on siis elintärkeää terveydellesi. Jos kärsit unettomuudesta pitkiä aikoja on suositeltavaa kääntyä ammattilaisen puoleen, jotta unettomuudesta pääsisi eroon tai sitä saataisiin vähennettyä.


Herättikö teksti ajatuksia? Oletko ajatellut, että nukut erittäin hyvin, mutta nyt mietit, että ehkä pieniä muutoksia sen suhteen voisi tehdä?


Olen tehnyt ilmaisen pdf tiedoston sinulle, josta saat vinkkejä parempaan uneen ja stressinhallintaan.


Tästä pääset tilaamaan ilmaisen tiedoston itsellesi.


Toivon sinun saavan vinkkejä tekemästäni tiedostosta.


<3: Nina

Seuraathan meitä jo instagramissa? Jos et niin löydät meidät täältä.


Tekstin lähteet:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt00358

https://thl.fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/uni


#unettomuus #palautuminen #uni



56 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.