• Nelysian

Vinkit peruskunnon kohottamiseen

Liikkumisen tulisi olla mieluisaa, jotta siitä tulee arjen rutiini. Jos suoritat liikuntaa hampaat irvessä et jaksa sitä kauan.


Perus aerobisen ja lihaskunnon lisäksi liikkuvuus, tasapaino ja kordinaatio ovat tärkeitä asioita kokonaisvaltaisessa liikkumisessa.


Käsitellään kuitenkin tällä kertaa peruskunnon kehittämistä sillä se on liikkumisen kannalta kaiken a ja o.


Jos olet nyt aloittamassa tai olet aloittanut liikunnan harrastamisen säännöllisesti tulisi tämän pohjan olla kunnossa.


Peruskunto tarkoittaa sitä pohjaa jonka päälle rakennat kaiken muun. Energia tuotetaan hapen avulla ja energialähteenä käytetään pääosin rasvaa. Kun syke nousee korkeammalle mukaan astuu maitohapot ja siirrytään vauhtikestävyyteen, jolloin askel kangistuu, etkä jaksa pitkään.


Vinkit peruskunnnon kohottamiseen

Peruskunnon kehittäminen nostaa kuntoasi ja on hyväksi terveydellesi.


Jotta saat peruskunnon kohoamaan hiljennä vauhtia!

Kun pystyt puhumaan normaalisti on vauhti luultavasti sopivaa. Voit halutessasi myös laskea suuntaa antavan sykealueen laskukaavalla itsellesi.


Pitkät kävelylenkit, pyöräily, sauvakävely, kevyt hölkkä, uinti ja kaikki sellainen liikunta, jossa syke pysyy matalana kehittävät peruskuntoasi. Jos haluaa rasvan palavan tulee harjoituksen olla riittävän pitkäkestoista. Vähintään tunnin pituinen harjoitus olisi hyvä tavoite aluksi.

Pikkuhiljaa voit pidentää aikaa 75 minuuttiin ja siitä 90 minuuttiin ja pidempäänkin jos kärsivällisyys riittää.


Monet kokevat nämä tylsiksi treeneiksi. Vauhti ei päätä huimaa ja monesti luullaan, että sellainen liikkuminen on turhaa. Se ei ole todellakaan turhaa vaan juuri sitä millä saat peruskuntosi kohoamaan, jonka jälkeen on paljon helpompi lähteä treenaamaan myös vauhtikestävyyttä ja maksimikestävyyttä.


Sovi treffit ystäväsi kanssa ja tehkää pitkäkestoinen treeni yhdessä tai kuuntele jotain äänikirjaa.

Aika menee nopeammin, etkä tylsisty niin helposti.

Ajatellaan hetki kuvassa näkyvää kolmioita. Aloitetaan kunnon kohottaminen pohjalta ja edetään ylöspäin.


Ei pompata suoraan ylös. SIllä ei kunto kohoa. Tuntuu vain ikävältä, kun hengästyttää niin kovasti ja hapottaa.


Peruskunto on siis kolmion alin osa. Ilman hyvää peruskuntoa palautuminen muista treeneistä voi kestää ja kuntosi saattaa loppua kesken vauhdikkaamman treenin.




Lenkkipolulla on hyvä aloittaa kävelyllä jos olet aloittelija, mutta pikkuhiljaa voit lisätä kävelyn lisäksi kevyttä hölkkää treeniin mukaan. Siitä se kunto pikkuhiljaa alkaa kohoamaan!


Muista olla kärsivällinen ja aluksi voit seurata sykettä hieman. Sykkeen seurantaan et tarvitse välttämättä mitään mittaria. Hyvänä mittarina toimii seuraava: jos et pysty puhumaan puuskuttamatta hidasta vauhtia. Hidasta, niin paljon, kun on tarvis.


Peruskunnon kohottaminen vaatii aikaa, eikä ole sitä kivointa hommaa, mutta pikkuhiljaa huomaat, että vauhti lisääntyy ja kunto paranee.


Tsemppiä lenkkipoluille tai vaikkapa tanssitreeneihin. Muistutuksena vielä, että peruskuntoa voi kohottaa jopa siivouksella, kunhan muistat sen rauhallisen menon:)


Hyvinvointia päivääsi!

<3:Nina


Alta pääset edellisiin postauksiin:

https://www.nelysian.fi/post/kuivaharjauksella-iho-pehmeaksi

https://www.nelysian.fi/post/nukutko-ja-palaudutko-riittavasti


Tule mukaan Instagram yhteisöömme. Saat vinkkejä ihonhoitoon ja hyvinvointiin.

#hyvinvointi

177 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.