• Nelysian

Vuosi 2019 lupauksia ja tavoitteita täynnä?

Päivitetty: 28o kesä 2019


Vuosi 2019 tavoitteita lupauksia ja tavoitteita täynnä?

Harmitellaan, että 2018 tuli syötyä liikaa epäterveellisesti tai liikuttua liian vähän?

Tehdään lupauksia ja päätetään, että aloitetaan heti tammikuussa täysillä ja muutaman viikon päästä kyllästytään, koska vauhti ja tavoitteet on niin kovat.


Mitä jos aloittaisit ihan kevyesti? Aloittaisit siitä, että kiinnittäisit päivittäisiin ruokavalintoihin huomioita.

Voit lisätä ruokavalioosi aluksi vaikka smoothiet. Smoothien sekaan pystyt lisäämään ravintorikkaita ruoka-aineita, kuten esimerkiksi marjoja, chiasiemeniä, siemeniä, hyviä öljyjä (öliiviöljy ei maistu omasta mielestäni miltään smoothiessa, mutta saat siitä hyviä rasvoja kehollesi) ja paljon muuta. Lue smoothie resepti tästä.

Tämän lisäksi huomioit, että syöt oikeasti riittävästi. On kuitenkin tärkeä huomioida, että ruoka on juurikin puhdasta ravintorikasta ruokaa eli sisältää muunmuassa kalaa, vihanneksia, juureksia, kasviöljyjä ja täysjyvätuotteita.

Kun ruokapuoli on kunnossa ja ehkä tunnetkin sen fiiliksessä on hyvä lisätä liikunta mukaan.

Tässä vaiheessa mietit ehkä, että nyt pitää lähteä sitten sinne salille pumppaamaan…

Pahimmassa tapauksessa pyörit ympyrää siellä, teet jokaista liikettä vähän miten sattuu ja kyllästyt, koska oikeasti se ei ole se sun juttu.


EI sen liikunnan tarvitse tapahtua siellä salilla! Aloita vaikka kävelylenkeistä.

Kun se sujuu voit lisätä vaikka mäkistä maastoa mukaan lenkille. Jos lenkkeily ei kiinnosta, niin mene vaikka joogatunnille tai tee jotain sellaista mistä itse tykkäät.

Huomioi kuitenkin, että aloita pikkuhiljaa ettei tule sitä kyllästymistä heti parin viikon jälkeen.

Kun ravitsemus ja liikuntapuoli alkaa olemaan kunnossa voisit lisätä arkeesi vielä mielen hyvinvointia.

Uskallan väittää, että jo tuo monipuolinen puhdas ravitsemus ilman kamalaa stressiä ja

sellainen liikunta mistä itse tykkäät tulee automaattisesti lisäämään sinulle myös hyvää oloa mielen kannalta, mutta olisiko jotain missä sun mieli lepäisi?

Ehkä se on luonnossa oleminen, värittäminen, meditointi tai vaikkapa kirjan lukeminen. Mikä ikinä onkaan se sinun juttu ota se viimeistään tässä vaiheessa sinun arkeen säännöllisesti mukaan😊


Mitä ajatuksia teksti herättää sinussa? Nämä ovat omia ajatuksiani, jotka osittain toki tukeutuvat opittuun. Pääpointtina koko tekstissä on se ettei oteta asioita liian raskaasti ja vakavasti.

Sillä jos stressaamme näistä ja tunnemme morkkista, niin se tekee vaan todella pahaa elimistölle.


Toki pitää olla päättäväisyyttä ja halua muuttaa esimerkiksi juuri näitä arki rutiineita, mutta lipsahdukset eivät kaada maailmaa. Vähiten palvelet itseäsi rääkkäämällä itseäsi muutaman viikon, jonka jälkeen kyllästyt ja hetken päästä aloitat taas saman. Tällöin ollaan oravanpyörässä.

Joten aloita pienin askelin pikkuhiljaa. Opettele rutiinit. Ne eivät tapahdu yhdessä yössä vaan on tutkittu, että uusien tapojen / rutiinien opetteluun menee ainakin 21 päivää.


Loppuun muistutan vielä, että pimeään aikaan on todella tärkeä huomioida D-vitamiinin saanti. Puutosoireet voivat aiheuttaa väsymystä ja uupumusta sinulle. Muita hyviä vitamiineja muun muassa on C-vitamiini, B-12 vitamiini(kasvissyöjille erityisen tärkeää)

Iloa ja hyvää oloa päivääsi, Nina.


3 katselukertaa

© 2020 NELYSIAN-All Rights Reserved Hämeentie 92, 00550 Helsinki

info@nelysian.fi 0403603707

Verkkokaupan toimitusehdot.

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksenne parantamiseen.